Dlaczego 4. rok życia, to właściwy moment aby rozpocząć naukę czytania?

Opublikowano:

   Dzieci w wieku od 4 do 6 roku życia, swoim geniuszem zaskakują otoczenie. Neurobiolodzy donoszą, że mózg czterolatka ma najwięcej aktywnych połączeń nerwowych. Jego potencjał zachwyca nas na każdym kroku. Dzieci w tym wieku zaczynają pięknie rysować, szybko zapamiętują wiersze i piosenki, szokują swoimi trafnymi wypowiedziami. W tym wspaniałym dla dziecka okresie, warto zadbać o bogate w bodźce środowisko, ponieważ w kolejnych latach nieużywane neurony stopniowo zanikają z uwagi na brak ich użyteczności. Połączenia, które będą odpowiednio stymulowane, mają szansę na przetrwanie. Dzięki nim w przyszłości młody człowiek będzie miał większy potencjał i większe możliwości. Dlatego właśnie jestem wielką zwolenniczką wczesnej nauki czytania.

Czwarty rok życia to właściwy moment, aby tę naukę rozpocząć.
Czasami słyszę „Pójdzie do szkoły to się nauczy”. Niestety nie zawsze jest tak, jak sobie założyliśmy, dlatego nie powinniśmy czekać aż zajmie się tym szkoła.
Dojrzałość do uczenia się nowych umiejętności jest rzeczą indywidualną. Rodzice, obserwując dziecko świetnie potrafią wyczuwać ważne chwile w jego rozwoju i konsekwentnie podążać za tym. Rodzice, którzy zauważyli zainteresowanie literkami, powinni w naturalny sposób podtrzymywać to zaciekawienie. Łatwo jednak przeoczyć ten ważny moment, po którym trudno jest odbudować podobny zachwyt dziecka do poznawania liter.

Cieszę się, że świadomość rodziców jest dziś coraz większa. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że wczesna nauka czytania zaowocuje w późniejszych etapach życia.
Dzieci, które potrafią czytać już w momencie rozpoczęcia edukacji szkolnej mają wyższą samoocenę, są bardziej samodzielne i zmotywowane. Chętniej odrabiają lekcje, a czytanie sprawia im przyjemność. Co również ważne, rodzice nie mają przed sobą perspektywy długich wieczorów siedzenia z dzieckiem nad podręcznikiem. Czytające maluchy rozwijają się szybciej. Otrzymując w szkole pozytywną informacje o swoich postępach są bardziej zmotywowane do dalszej nauki.

Po wielu latach pracy z dziećmi i młodzieżą, z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że wysoka sprawność czytania to umiejętność, która podnosi poczucie wartości i czyni życie młodego człowieka łatwiejszym.
Czytanie, to kluczowa umiejętność, dzięki której dziecko zdobywa wiadomości o świecie, do których nie mogłoby nigdy dojść drogą bezpośredniego doświadczenia. Dlatego warto zadbać, aby dzieci od najmłodszych lat lubiły zaglądać do książek.

Małgorzata Kerl

Tagi: wczesna nauka czytania bydgoszcz warszawa